המסגרות שלנו

המועדוניות הטיפוליות

המועדוניות הטיפוליות שלנו מהוות בית שני לילדים בסיכון בגילאי 18-6 עם קשיים משפחתיים וסביבתיים. הילדים מופנים אלינו באמצעות לשכות הרווחה.

הילדים מגיעים למועדונית ישירות מבית הספר ושוהים בה עד שובם לביתם בשעות הערב. מסגרת זו מאפשרת להעניק את הטיפול האיכותי המיוחד הדרוש להם מבלי להרחיקם מביתם וממשפחתם. כאן מטפלים בבעיות רגשיות, לימודיות וחברתיות של הילדים, ומקנים להם הרגלי חיים בריאים.

הפעילות היומית במועדונית כוללת: ארוחת צהריים חמה ומזינה, רחצה ודאגה ללבוש ולהיגיינה, שעת טיפול פרטני, סיוע והדרכה במטלות ובקשר עם בית הספר, חוגי העשרה, שעות משחק, פעילות חופשית מבוקרת ומודרכת, וארוחת ערב קלה. כל הפעילות מכוונת לטיפוח וקידום הילדים תוך מתן בסיס יציב להשתלבותם בביה”ס ובחברה, הקניית כלים להתמודדות עם אתגרים ומצבי לחץ, ועידוד ליצירת קשרים בריאים במשפחה ובחברה. הורי הילדים שותפים לתכנית הטיפול ומעורבים בה באמצעות שיחות פרטניות וקבוצות הורים.

צוות המועדונית כולל מדריכות, רכזת טיפולית, עובדת סוציאלית ואנשי משק – כולם כאחד מונחים ע”י הצוות הטיפולי המורחב של הארגון. הצוות נמצא בקשר שוטף עם המערך החינוכי בביה”ס ועם משפחות הילדים.

בכפר ילדים דוד פועלות 10 מועדוניות טיפוליות הממוקמות בירושלים ובביתר עילית.
מערך המועדוניות כולל מועדונית לבעיות התנהגות, המיועדת לילדים עם הפרעות התנהגותיות קשות. מעצם אופייה היא מתוגברת בכוח אדם ובשעות טיפול.

מעונות היום

מעונות היום של כפר ילדים דוד מוכרים רשמית ע”י משרד הרווחה, והוסמכו על ידו לקלוט לשורותיהם גם ילדים ממשפחות עם ליקוי תפקודי. המעונות איכותיים, מופעלים ומתוחזקים ברמה גבוהה באמצעות צוות שמעניק טיפול מסור, תוך הקפדה על היגיינה אישית וסביבתית ובדגש על העשרה חינוכית ולימודית. הפעילות מתקיימת בין השעות 16:00-7:00.

המעונות מחולקים לקבוצות גיל שונות: תינוקות (1-0), גמולים (2-1) ופעוטות (3-2), הממוקמות בכיתות נפרדות. סדר היום המאורגן כולל פעילות טיפולית בזמני הארוחות והשינה, פעילות קבוצתית עם הגננת/מטפלת בזמן ומקום קבועים, ופעילויות משחק חופשיות.

ייחודם של המעונות בא לידי ביטוי בהתאמתם לטיפול בילדי רווחה הנקלטים בהם בעדיפות ראשונה. הצוותים המנוסים מצוידים בידע מקצועי והכוונה לאיתור בעיות של ילדים בסיכון לפעילות מונעת ולמעקב מיוחד. הגורמים הטיפוליים מתמחים בחינוך לגיל הרך, ופעילותם מונחית ע”י מפקחים ואנשי מקצוע מהתחום.

תכניות מיוחדות

כפר ילדים דוד מפעיל מערך מקצועי רחב היקף של תכניות למניעת נשירה מביה”ס. פעילות מוגברת זו נובעת מתפיסת הארגון, כי הצלחה בלימודים הינה המפתח לשבירת מעגל המצוקה של “ילדים בסיכון”. התכנית למניעת נשירה מביה”ס מיועדת ל”ילדים בסיכון”, שמתקשים בלימודיהם ומועדים כתוצאה מכך לסכנת נשירה מביה”ס. ילדים אלה זקוקים להשלמה לימודית עקב קשיים וחסכים שונים, שנגרמו להם כתוצאה מצמיחתם בתא משפחתי בעל תפקוד לקוי.

התכניות מופעלות במבני הארגון, בבתי התלמידים ובבתי הספר. הן מותאמות לדרישות והצרכים האישיים של כל ילד, ומלוות בהפעלת שיקול דעת מקצועי של מומחי הארגון. המערך כולל 2 מסגרות עיקריות:

 1) חונכות פרטית.

2) מועדוניות בית ספריות. 

שתי המסגרות מנוהלות ומתופעלות מזה שנים ע”י צוות מקצועי ומנוסה מתחום החינוך והחינוך המיוחד. צוות זה מפעיל מערך תגבור לימודי – שיעורי עזר במקצועות שונים; הוראה מתקנת ללקויי למידה; עזרה בהכנת שיעורי בית, עבודות ומטלות בית-ספריות שונות והכנה לבחינות, לרבות בחינות הבגרות. שתי המסגרות בתכנית פועלות לשיפור הישגיהם הלימודיים של הילדים. ההבדל הוא באופיין – בחונכות הפרטית התגבור ניתן פרטנית. לעומת זאת, במועדונית הבית-ספרית הלימוד מתבצע בקבוצות קטנות. בשתי המסגרות ניתנת תשומת לב אישית לכל משתתף, מתקיים מעקב צמוד אחר כל ילד, ונמדדים שינויים בהישגיו הלימודיים ובהתנהגותו החברתית. 

התכנית למניעת נשירה מביה”ס מוכיחה עצמה מזה שנים כמסגרת יעילה להפנמת התנהגות לימודית וחברתית טובה. היא מאפשרת לכל משתתף להשלים פערים לימודיים, לממש את מלוא הפוטנציאל האישי שלו, לשאוף ולהגיע להישגים, שיתנו ביטוי מלא לכישוריו ויכולותיו. בנוסף לשיפור בולט בהישגים הלימודיים בביה”ס, משתתפי התכנית רוכשים הרגלי למידה טובים כגון: התמדה, עמידה בזמנים והכנת שיעורים.

דילוג לתוכן